Port lotniczy Wrocław-Strachowice
Port lotniczy Wrocław-StrachowicePort lotniczy Wrocław-Strachowice im. Mikołaja Kopernika (oficjalna nazwa
angielska
: Copernicus Airport Wrocław,
kod IATA
: WRO,
kod ICAO
: EPWR) – międzynarodowy
port lotniczy
położony na terenie miasta
Wrocławia
, 10
km
na południowy zachód od jego centrum.
Lotnisko
posiada jedną betonową
drogę startową
na kierunku 11/29 o wymiarach 2500 m × 58
m
, jeden krajowy i jeden międzynarodowy
terminal lotniczy
oraz jeden
terminal cargo
. Pod względem liczby odprawianych pasażerów jest to obecnie
5. polski port lotniczy
, natomiast pod względem ilości operacji lotniczych znajduje się na
3. miejscu
za warszawskim
Okęciem
i krakowskimi
Balicami
. W
2007
po raz pierwszy, jako piąty polski port lotniczy po lotniskach w Warszawie, Krakowie, Katowicach i Gdańsku przekroczył próg obsługi 1 mln pasażerów rocznie, obsługując 1 270 825 osób[1]. W lipcu 2008 podpisano umowę z firmą
Hochtief
na budowę trzeciego terminala. Zakończenie budowy planowane jest na 31 marca 2011. Po jego uruchomieniu (we wrześniu 2011) przepustowość lotniska zwiększy się do 3,2 mln pasażerów rocznie. Budowa nowego terminala międzynarodowego Płyta postojowa nr 1 wrocławskiego lotniska Wrocławski port lotniczy jest obecnie obsługiwany przez 7 regularnych
linii lotniczych
. W okresie letnim obsługuje szereg połączeń
czarterowych
. 11 czerwca 2010 lotnisko otrzymało 464,5 ha gruntu, a w ciągu kolejnych trzech miesięcy ma dostać kolejne 240 ha, co pozwoli na dalsze inwestowanie w infrastrukturę obiektu. Historia
Lotnisko
zostało zbudowane w
1938
w
Strachowicach
na potrzeby wojska
niemieckiego
, po wojnie przejęte na krótko przez armię
radziecką
. Od czerwca
1945
obsługuje także loty cywilne. Przez lata
1946
-
1958
Strachowice obsługiwały niemal wyłącznie lotnictwo wojskowe (regularne loty cywilne w tym okresie przeniesiono wówczas na
trawiaste
lotnisko na
Gądowie
); w tym czasie, w latach
1952
-
1953
wydłużono betonową drogę startową); od
1958
ponownie włączono lotnisko w Strachowicach w sieć stałych połączeń krajowych polskich linii lotniczych. Do chwili jej rozformowania (30.06.2010) z głównej drogi startowej lotniska oraz z jego części trawiastej korzystała również 3. baza lotnicza. Od stycznia
1992
działa jako Port Lotniczy Wrocław S.A. Pierwsze zagraniczne połączenia uruchomiono w
1993
z
Frankfurtem nad Menem
, następnie z
Düsseldorfem
, a w
1998
z
Wiedniem
i
Kopenhagą
. Statystyki ruchuRok | Pasażerowie | Cargo (tony) | Operacje lotnicze |
---|
1998 | 174 202 | 871 | 9 558 |
---|
1999 | 191 502 | 628 | 10 333 |
---|
2000 | 210 873 | 2 548 | 11 858 |
---|
2001 | 237 705 | 1 172 | 7 430 |
---|
2002 | 236 151 | 1 571 | 6 594 |
---|
2003 | 284 334 | 1 183 | 12 384 |
---|
2004 | 355 431 | 823 | 18 509 |
---|
2005 | 454 047 | 1 378 | 20 556 |
---|
2006 | 857 931 | 1 510 | 25 002 |
---|
2007 | 1 270 825 | 1 458 | 26 948 |
---|
2008 | 1 486 442 | 1 462 | 32 000 |
---|
2009 | 1 365 456 | 1 031 | 25 472 |
---|
- Źródło cargo 1998-2003: Strona internetowa portu[2]
- Źródło przewozów pasażerów, cargo i operacji lotniczych (2004-2007):
Urząd Lotnictwa Cywilnego
[1]
- Źródło przewozów pasażerów, cargo i operacji lotniczych 2008: Strona portu (nieoficjalne)
Linie lotnicze i kierunki lotów- Aegan Airlines
Korfu
-
Air Cairo
Sharm el Sheikh
-
Lufthansa
(
Frankfurt
)
-
LOT Polish Airlines
(
Warszawa
)
-
Ryanair
(
Alicante
,
Barcelona-Girona
,
Bolonia
,
Bristol
,
Bruksela-Charleroi
,
Dublin
,
Düsseldorf-Weeze
,
East Midlands
,
Glasgow-Prestwick
,
Frankfurt-Hahn
,
Liverpool
,
Londyn-Stansted
,
Malaga
,
Mediolan-Bergamo
,
Rzym-Ciampino
,
Oslo-Rygge
,
Shannon
)
-
Wizz Air
(
Burgas
- w sezonie letnim,
Cork
,
Doncaster/Sheffield
,
Dortmund
,
Eindhoven
,
Forlì
,
Londyn Luton
,
Oslo-Torp
,
Paryż-Beauvais
)
Połączenia do centrum Wrocławia Połączenia autobusowePomiędzy
portem lotniczym
a kolejowym
dworcem głównym
kursuje przyspieszona linia 406[3]. Połączenie kolejowePlanowane jest bezpośrednie połączenie linią kolejową nowego terminala z
Dworcem Świebodzkim
. Nowy terminal budowany jest według projektu uwzględniającego usytuowanie pod nim stacji kolejowej oraz tunelu do niej doprowadzającego. Nowy TerminalNowy terminal lotniczy ma być gotowy w 2011 roku, całość składa się z dwóch zadań, budowy nowego teminala oraz budowy i rozbudowy płaszczyzn lotniskowych. Nowy budynek, będzie posiadał jedną z największych kubatur w Polsce - 330 429,81m3, na 4 piętrach (w tym jednym podziemnym) znajdzie się: - 8 stanowisk kontroli bezpieczeństwa;
- 21 stanowisk odprawy biletowo-bagażowej;
- sale konferencyjne;
- bary, kawiarnie, apteka, bank;
- galeria handlowa
- stacja kolejowa
Przypisy Zobacz też Linki zewnętrzne
Inne hasła zawierające informacje o "Port lotniczy Wrocław-Strachowice":
Wszystkich Świętych
...
Ren
...
Mieszko II Lambert
...
Tiumeń
...
Linköping
...
Brno
...
Uznam
...
Iwan IV Groźny
...
Dzielnica miasta
...
Janusz Józefowicz
...
Inne lekcje zawierające informacje o "Port lotniczy Wrocław-Strachowice":
221. Przemiany powojenne na bliskim i dalekim wschodzie (plansza 5)
...
230b Kryzysy ideologiczne, gospodarcze i społeczne w Polsce Ludowej (plansza 5)
...
230a Kryzysy ideologiczne, gospodarcze i społeczne w Polsce Ludowej (plansza 14)
...
|